
zaterdag, augustus 05, 2006
Magnum gemoderniseerd
In het Daytona Beach News-Journal is vandaag een artikel te lezen van Associated Press over de gedaanteverandering die het roemruchte foto-agentschap Magnum Photos de laatste jaren heeft ondergaan.
lees het arikel hier.
lees het arikel hier.
Wie is de man met de groene helm?

Enkele foto's die genomen zijn na het bombardement op Qana zorgen voor opschudding op internet. Weblogger Richard North beweert dat fotografen van AP en Reuters meespeelden in een propagandashow van Hezbollah. Hij wijst op het tijdstip dat de foto's genomen werden. Ze tonen allen dezelfde reddingswerker die een kind van onder het puin haalt maar de eerste foto van Lefteris Pitarakis (AP) zou om 7u21 genomen zijn terwijl Mohammed Zaatari een gelijkaardige foto maakte om 10u25. North insinueert dus dat de reddingswerker uren rondliep en poseerde met hetzelfde kind. Ook verwijst hij naar een foto uit 1996, waarop dezelfde man te zien zou zijn.
Onzin, zo zeggen Associated Press, Reuters en Agence France-Presse op Forbes.com. Volgens Santiago Lyon, directeur fotografie van AP, kan je de tijdsaanduidingen niet zo interpreteren, omdat die niet slaan op het tijdstip dat de foto genomen wordt, maar op het moment dat de foto's gepubliceerd worden.
"Denk je serieus dat deze mensen hun leven zouden riskeren om een reddingsactie in scène te zetten?" aldus Patrick Baz, AFP's chef fotojournalistiek in het Midden-Oosten. "Ik ben met stomheid geslagen door zo'n bewering, en ik kan me niet voorstellen dat iemand denkt dat iets dergelijks zich heeft voorgedaan."
Op zijn Volkskrant-weblog vraagt correspondent Bart Dirks zich af waarom er nepfoto's zouden worden gemaakt: "Complottheorieën zijn mogelijk, maar ik vind ze hier vergezocht."
Bronnen: Indymedia.be, De Standaard, Volkskrant, Forbes.
Beiroet toen (en nu?)
I also know that, more often than not, the people I photograph will die, because whatever help may come will be too late. So when I operate alone I try to approach them with dignity. But there is no way of being dignified with dozens of newsmen around, pushing and shoving and punching each other over one injured soldier, shouting to another : "You spoilt my picture", while almost depriving the man from the oxygen around him. I look at them and think : "Who are these people?" At night, in Beirut, they used to meet at the bar, talking about day-rates. Or someone would say to another one : "If you get the cover, you buy us champagne".
Don McCullin in een interview met Frank Horvat uit 1987.
Don McCullin in een interview met Frank Horvat uit 1987.
Véronique de Viguerie wint Female Photojournalist Award

Foto Véronique de Viguerie
French photographer Véronique de Viguerie has become the sixth woman to win the Canon Female Photojournalist Award, for her project on Communist Militiawomen in Nepal.
The award, which includes a grant of €8000, will be presented by the French Association of Women Journalists (AFJ) at the 18th International Festival of Photojournalism Visa pour l'Image in Perpignan, France, on the 9th September.
With women making up only 11% of the world's photojournalists, the original objective of the award was to address the under-representation of women in this field. Now in its sixth year, the award has also proven to be a valuable way to discover new talent.
Véronique de Viguerie is 28 years old. French by birth, she studied photography in England before becoming a freelance photojournalist in 2004. Her work includes reports from Pakistan, and a number of in-depth reports on Afghanistan, a country she first visited for a newspaper assignment in 2003. In 2005 she narrowly escaped death in a suicide bombing on a Kabul café - the man sitting next to her was killed outright. Her work has been published in Newsweek, The New York Times, LIFE, The Daily Telegraph, The Times, Le Monde and Libération.
The €8000 grant de Viguerie received enables her to pursue a new photography project – during the coming year she will spend time living with an all-female division of the People's Liberation Army in Nepal, following their everyday routine and training as they fight to change their political situation. De Viguerie will be given the opportunity to present her completed project at next year's Visa pour l'Image.
Bron: Association des Femmes Journalistes.
Lees meer over Véronique de Viguerie bij The Digital Journalist en bekijk haar foto's bij World Picture News.
donderdag, augustus 03, 2006
Saoedi-Arabië heft fotografieverbod gedeeltelijk op
Saudi Arabia has lifted a ban on photography in public areas, part of a drive by the conservative kingdom’s tourism organization to attract more visitors to the birthplace of Islam.
A royal decree allowing photography in many public places was issued about a year ago, and the interior ministry enacted it earlier this week.
“People can now take pictures of tourist sites, architectural landmarks, shopping malls as well as government buildings where there is no sign banning photography,” a ministry official told Reuters on Thursday.
Bron: Reuters.
A royal decree allowing photography in many public places was issued about a year ago, and the interior ministry enacted it earlier this week.
“People can now take pictures of tourist sites, architectural landmarks, shopping malls as well as government buildings where there is no sign banning photography,” a ministry official told Reuters on Thursday.
Bron: Reuters.
Fotojournalisten steken helpende hand toe in Libanon
Een groep samenreizende journalisten in Libanon (waaronder veel fotografen) heeft deze week hulp geboden aan burgers die zich niet zelfstandig uit gebombardeerde gebouwen konden bevrijden.
"Er waren veel oude mensen en kinderen die niet zonder hulp over het puin konden komen" aldus Polaris-fotograaf Timothy Fadek. "We hebben ze simpelweg op de rug naar buiten gedragen."
Onder zijn hulpvaardige collega's waren ook Chris Anderson, Thomas Dworzak en Paolo Pellegrin van Magnum, Lefteris Pitarakis (AP) en Kai Wiedenhöfer.
Overigens schrijft Hans Aarsman vandaag in de Volkskrant bij een foto uit Libanon: "De fotograaf is een lokaal iemand, een zogenaamde stringer, westerse fotografen kunnen zich op dit moment beter even niet laten zien in Libanon." En dat is natuurlijke kletskoek. Je kunt in Libanon momenteel over de westerse fotojournalisten lopen, zoveel zijn er. Waar haalt hij het vandaan? En verder is de fotograaf van de foto, Mohamed Messara, niet een lokale stringer maar een Algerijn, een reguliere persfotograaf van EPA die ook werkt in andere landen in Noord-Afrika en het Midden-Oosten (zoals Irak).
Maar Hans Aarsman schrijft liever een sappig verhaaltje waarbij hij de argumenten uit zijn duim zuigt, volstrekt in tegenspraak met de feiten.
"Er waren veel oude mensen en kinderen die niet zonder hulp over het puin konden komen" aldus Polaris-fotograaf Timothy Fadek. "We hebben ze simpelweg op de rug naar buiten gedragen."
Onder zijn hulpvaardige collega's waren ook Chris Anderson, Thomas Dworzak en Paolo Pellegrin van Magnum, Lefteris Pitarakis (AP) en Kai Wiedenhöfer.
Overigens schrijft Hans Aarsman vandaag in de Volkskrant bij een foto uit Libanon: "De fotograaf is een lokaal iemand, een zogenaamde stringer, westerse fotografen kunnen zich op dit moment beter even niet laten zien in Libanon." En dat is natuurlijke kletskoek. Je kunt in Libanon momenteel over de westerse fotojournalisten lopen, zoveel zijn er. Waar haalt hij het vandaan? En verder is de fotograaf van de foto, Mohamed Messara, niet een lokale stringer maar een Algerijn, een reguliere persfotograaf van EPA die ook werkt in andere landen in Noord-Afrika en het Midden-Oosten (zoals Irak).
Maar Hans Aarsman schrijft liever een sappig verhaaltje waarbij hij de argumenten uit zijn duim zuigt, volstrekt in tegenspraak met de feiten.
woensdag, augustus 02, 2006
Mediasocioloog wil gruwelijke foto's in de krant
Mediasocioloog Peter Hofstede zegt vandaag in Trouw dat Nederlandse media te terughoudend zijn in het tonen van gruwelijke beelden uit Libanon en Israël.
"De krant is niet bedoeld als een omzwachtelde weergave van de werkelijkheid. Natuurlijk is het niet fijn om naar foto’s te kijken van dode kinderen die onder het puin zijn gehaald. Maar dat is wel de werkelijkheid. Dus moet je het laten zien", vindt Hofstede.
Op de voorpagina’s van Trouw, de Volkskrant, AD, Telegraaf en Het Parool waren gisteren foto’s te zien van omgekomen kinderen. "Maar tot gisterochtend hadden we amper een idee van de gruwelijkheid van de oorlog in het Midden-Oosten. Nederlandse media zijn veel te kalm. Ook van Kana waren veel gruwelijker beelden beschikbaar. Laat dat toch zien, je moet wel tonen wat er gebeurt. Daar komt bij: deze aanslag is een ontzettend belangrijk moment in de oorlog. De Arabische media staan vol met dit soort gruwelijke beelden."
Lees meer in Trouw.
Ik ben het niet met hem eens. Wanneer dergelijke foto's als propagandamiddel worden ingezet, zoals op dit moment in het conflict in Libanon gebeurt, moet je juist erg oppassen met het plaatsen in een krant. Lees in verband daarmee ook het artikel Propagandamachines draaien op volle toeren op Planet.nl. Een citaat:
De Hezbollah heeft gewoon een afdeling voorlichting. Volgens Joris Luyendijk (voormalig Midden-Oosten correpondent, red.) is die zelfs gemakkelijk te vinden in het zuiden van de stad, ‘op twee sobere etages boven een lingeriewinkel’. Zij eisen van de journalisten inzicht in interviews en doen vooral aan beeldmanipulatie.
Op een plek van een aanslag worden dan bijvoorbeeld gloednieuwe babykleertjes onder de puinhopen gelegd voor als de cameraploegen aankomen.
Kortom: je moet niet alles geloven wat je ziet.
"De krant is niet bedoeld als een omzwachtelde weergave van de werkelijkheid. Natuurlijk is het niet fijn om naar foto’s te kijken van dode kinderen die onder het puin zijn gehaald. Maar dat is wel de werkelijkheid. Dus moet je het laten zien", vindt Hofstede.
Op de voorpagina’s van Trouw, de Volkskrant, AD, Telegraaf en Het Parool waren gisteren foto’s te zien van omgekomen kinderen. "Maar tot gisterochtend hadden we amper een idee van de gruwelijkheid van de oorlog in het Midden-Oosten. Nederlandse media zijn veel te kalm. Ook van Kana waren veel gruwelijker beelden beschikbaar. Laat dat toch zien, je moet wel tonen wat er gebeurt. Daar komt bij: deze aanslag is een ontzettend belangrijk moment in de oorlog. De Arabische media staan vol met dit soort gruwelijke beelden."
Lees meer in Trouw.
Ik ben het niet met hem eens. Wanneer dergelijke foto's als propagandamiddel worden ingezet, zoals op dit moment in het conflict in Libanon gebeurt, moet je juist erg oppassen met het plaatsen in een krant. Lees in verband daarmee ook het artikel Propagandamachines draaien op volle toeren op Planet.nl. Een citaat:
De Hezbollah heeft gewoon een afdeling voorlichting. Volgens Joris Luyendijk (voormalig Midden-Oosten correpondent, red.) is die zelfs gemakkelijk te vinden in het zuiden van de stad, ‘op twee sobere etages boven een lingeriewinkel’. Zij eisen van de journalisten inzicht in interviews en doen vooral aan beeldmanipulatie.
Op een plek van een aanslag worden dan bijvoorbeeld gloednieuwe babykleertjes onder de puinhopen gelegd voor als de cameraploegen aankomen.
Kortom: je moet niet alles geloven wat je ziet.
dinsdag, augustus 01, 2006
Kodak's digitale avontuur loopt niet geweldig
Kodak heeft de verwachting voor de omzetgroei uit digitale producten verlaagd van 16-22% naar 10%. Mede hierdoor voorziet het concern een omzetdaling van 3% dit jaar.
Het concern stelt de verwachting te hebben verlaagd om zich te concentreren op winstgevende omzet. Kodak besteedt de productie van digitale camera's uit aan Flextronics om zo kosten te kunnen besparen.
Kodak leed in het tweede kwartaal van 2006 een verlies van 282 miljoen dollar. Het verlies komt grotendeels door reorganisatiekosten, maar ook door de hogere zilverprijs.
In totaal heeft het concern sinds begin 2004 bijna 2,4 miljard dollar aan reorganisatielasten en bijzondere afschrijvingen geboekt. Er zijn bijna 19.000 banen geschrapt.
Bron: Novum/Betten.
Het concern stelt de verwachting te hebben verlaagd om zich te concentreren op winstgevende omzet. Kodak besteedt de productie van digitale camera's uit aan Flextronics om zo kosten te kunnen besparen.
Kodak leed in het tweede kwartaal van 2006 een verlies van 282 miljoen dollar. Het verlies komt grotendeels door reorganisatiekosten, maar ook door de hogere zilverprijs.
In totaal heeft het concern sinds begin 2004 bijna 2,4 miljard dollar aan reorganisatielasten en bijzondere afschrijvingen geboekt. Er zijn bijna 19.000 banen geschrapt.
Bron: Novum/Betten.
Fotowedstrijd Amsterdamse haven
Doe mee aan de fotowedstrijd van de Amsterdamse haven, in het kader van de Dag van de Industrie en Haven op 26 augustus in Amsterdam. De deadline voor inzending is zaterdag 12 augustus 2006 om 00.00 uur.
De winnende foto wordt op 26 augustus in Het Parool geplaatst en in september als Boomerangkaart in Amsterdam en omgeving verspreid. Op 26 augustus om 10.00 uur 's morgens maakt havenwethouder Lodewijk Asscher de prijswinnaars bekend in het Muziekgebouw aan 't IJ.
De makers van de twee mooiste foto's winnen een helikoptervlucht boven de Amsterdamse haven. De derde prijs is een fotoboek over de Amsterdamse haven van jurylid Cor Jaring en het historisch boek 'De Amsterdamse haven 1275-2005'. Een selectie van de mooiste foto's wordt geëxposeerd in het Muziekgebouw aan het IJ.
De jury bestaat uit Cor Jaring (persfotograaf en voormalig havenarbeider), Marlous Krijnen (FOAM), Alexandra Besuijen (chef fotoredactie Het Parool) en Hans Gerson (directeur Haven Amsterdam).
Mail uw mooiste, spannendste of meest intrigerende zwartwit- of kleurenfoto van de Amsterdamse haven naar haven@parool.nl. Foto's kunnen uitsluitend als JPEG-bestand worden aangeleverd met een resolutie van 200 DPI bij maximaal 30 cm breedte of hoogte.
Kijk voor de spelregels en voorwaarden op www.havenindustriedag.nl
De winnende foto wordt op 26 augustus in Het Parool geplaatst en in september als Boomerangkaart in Amsterdam en omgeving verspreid. Op 26 augustus om 10.00 uur 's morgens maakt havenwethouder Lodewijk Asscher de prijswinnaars bekend in het Muziekgebouw aan 't IJ.
De makers van de twee mooiste foto's winnen een helikoptervlucht boven de Amsterdamse haven. De derde prijs is een fotoboek over de Amsterdamse haven van jurylid Cor Jaring en het historisch boek 'De Amsterdamse haven 1275-2005'. Een selectie van de mooiste foto's wordt geëxposeerd in het Muziekgebouw aan het IJ.
De jury bestaat uit Cor Jaring (persfotograaf en voormalig havenarbeider), Marlous Krijnen (FOAM), Alexandra Besuijen (chef fotoredactie Het Parool) en Hans Gerson (directeur Haven Amsterdam).
Mail uw mooiste, spannendste of meest intrigerende zwartwit- of kleurenfoto van de Amsterdamse haven naar haven@parool.nl. Foto's kunnen uitsluitend als JPEG-bestand worden aangeleverd met een resolutie van 200 DPI bij maximaal 30 cm breedte of hoogte.
Kijk voor de spelregels en voorwaarden op www.havenindustriedag.nl
The Vietnam Syndrome - James Nachtwey
Dezemaand publuceert het Amerikaanse tijdschrift Vanity Fair een reportage van Jamrs Nachtwey over de slachtoffers van Agent Orange, het ontbladeringsmiddel dat het Amerikaanse leger in de jaren zestig over Vietnam sproeide.
In the 1960s, the United States blanketed the Mekong River delta with Agent Orange, a chemical defoliant more devastating than napalm. Thirty years after the end of the Vietnam War, the chemical is still poisoning the water and coursing through the blood of a third generation. From Ho Chi Minh City to the town of Ben Tre—and from Greensboro, North Carolina, to Hackettstown, New Jersey—the photographer James Nachtwey went in search of the ecocide's cruelest legacy, horribly deformed children in both Vietnam and America. Nachtwey, arguably the most celebrated war photographer of his generation, sees the former conflict in Southeast Asia as a touchstone for his work. "My decision to become a photographer," he says, "was inspired by photographs from the Vietnam War." This expanded photo essay from the land of Agent Orange makes clear, according to Nachtwey, that "the effects of war no longer end when the shooting stops."
Bekijk de foto's van James Nachtwey online bij Vanity Fair.
In the 1960s, the United States blanketed the Mekong River delta with Agent Orange, a chemical defoliant more devastating than napalm. Thirty years after the end of the Vietnam War, the chemical is still poisoning the water and coursing through the blood of a third generation. From Ho Chi Minh City to the town of Ben Tre—and from Greensboro, North Carolina, to Hackettstown, New Jersey—the photographer James Nachtwey went in search of the ecocide's cruelest legacy, horribly deformed children in both Vietnam and America. Nachtwey, arguably the most celebrated war photographer of his generation, sees the former conflict in Southeast Asia as a touchstone for his work. "My decision to become a photographer," he says, "was inspired by photographs from the Vietnam War." This expanded photo essay from the land of Agent Orange makes clear, according to Nachtwey, that "the effects of war no longer end when the shooting stops."
Bekijk de foto's van James Nachtwey online bij Vanity Fair.
maandag, juli 31, 2006
AD-journalist maakt steeds meer foto's zelf
Steeds meer journalisten bij het AD maken zelf de foto's bij hun eigen onderwerpen. Dat blijkt nadat VillaMedia met meerdere journalisten en fotografen heeft gesproken. "De hoofdfoto wordt vaak nog wel door een fotograaf gemaakt, maar ook niet altijd", aldus een AD-fotograaf Marco Okhuizen. Dat betekent ander werk voor de fotograaf. "In plaats van nieuwsfoto's maak ik nu eigenlijk alleen nog maar portretten of foto's bij achtergrondverhalen die niet door middel van de andere beeldbanken binnenkomen", aldus een AD-fotograaf. "Het is niet iets waar ik op zit te wachten, maar beter minder werk dan geen werk."
In de afgelopen twee weken zijn acht van de tien dragende foto's in het AD/Utrechts Nieuwsblad en AD/Amersfoortse Courant niet door fotojournalisten maar door schrijvende journalisten gemaakt.
Bron: Villamedia.
In de afgelopen twee weken zijn acht van de tien dragende foto's in het AD/Utrechts Nieuwsblad en AD/Amersfoortse Courant niet door fotojournalisten maar door schrijvende journalisten gemaakt.
Bron: Villamedia.
zondag, juli 30, 2006
Libanon door de ogen van Tyler Hicks
Fotojournalist Tyler Hicks, die voor de New York Times in Tyre (Libanon) verblijft, heeft een interview gegeven aan de radiozender NPR (National Public Radio).
Beluister het gesprek.
Bekijk ook zes van zijn foto's bij NPR.
Beluister het gesprek.
Bekijk ook zes van zijn foto's bij NPR.
Berichten uit het Midden-Oosten
Scout Tufankjian (van het agentschap Polaris) beschrijft op de website Slate hoe het leven eruitziet voor een fotojournalist in de Gaza-strook.
Bekijk ook de foto's van Scout Tufankjian.
Ondertussen in Beiroet maken Polaris-collega's Newsha Tavakolian en Paul Assaker de stad onveilig op een scooter en betrapte Onze Man in Teheran de beroemde fotojournalist Kadir van L. in een donker hoekje met diens eerste digitale camera (een Ricoh GR Digital).
Bekijk ook de foto's van Scout Tufankjian.
Ondertussen in Beiroet maken Polaris-collega's Newsha Tavakolian en Paul Assaker de stad onveilig op een scooter en betrapte Onze Man in Teheran de beroemde fotojournalist Kadir van L. in een donker hoekje met diens eerste digitale camera (een Ricoh GR Digital).